16. Galeria +340 din Valea Amadei
Galeria +340 din Valea Amadei este localizată în versantul stâng al văii, a fost identificată, explorată și cercetată în anul 2016.
Intrarea, parţial colmatată, are 0,8 m înălţime şi 1,4 m lăţime face posibil accesul destul de facil în galeria de intrare. Aceasta are lungimea de 15 m, este orientată V–E, podeaua coboară pe lungimea de 4 m până la cota -1,2 m, are secţiune rectangulară cu colţurile rotunjite cu dimensiunea medie de 1,5/1,3 m. Galeria de intrare este săpată în curgeri de lave andezitice intens silicifiate, puternic tectonizate.
În capătul ei, galeria de intrare joncţionează sub forma de Y cu o altă galerie, care are lungimea de 18 m şi orientarea NE–SV. Din punctul de joncţiune, înspre NE porneşte o ramură a galeriei care are lungimea de cca. 3 m. Galeria are podeaua colmatată cu material rambleat, ceea ce face ca înălţimea ei să scadă la 0,2 m . Galeria are secţiune rectangulară, se pot observa urme evidente de săpare manuală, iar capătul ei pare că se închide în fund de sac. Ramura dinspre SV are lungimea cartată de 15 m. După intersecţia cu galeria principală pe o lungime de cca 2 m îşi păstrează secţiunea rectangulară, cu dimensiunile de 0,8/0,5 m, după care dimensiunile şi morfologia galeriei se modifică, înălţimea creşte la 1,5 m, lăţimea la 1,7 m, profilul devine neregulat, podeaua şi pereţii abundă în material argilos. În punctul terminal actual al galeriei se află un dop de argilă situat în podea şi în front. Prezenţa unui curent slab de aer aici sugerează că ar exista o continuare a galeriei dincolo de actualul său capăt. Atât ramura de NE, cât şi cea de SV este săpată în andezite parţial silicifiate.
Potrivit anumitor indicii, galeria a fost inundată. Este posibil ca ea să fi fost amenajată în cadrul sistemului de aducţiune a apei necesare în activitatea minieră din zonă, probabil fiind asociată așa-numitului Canal Thurzo, care a început să fie săpat în anul 1505. Acesta avea priza în Valea Romană și aducea apă în scop minier printr-un duct care avea 16 km lungime și trecea prin 29 de tuneluri.
Fotografii: Traian Minghiraș